מוזיאון מורשת בתי המשפט שבבית המשפט העליון, הצלם אלכס ליבק ותלמידי תיכון יובל מירושלים מציגים תערוכת צילומים המוצגת לקהל הרחב בבית המשפט העליון

מוזיאון מורשת בתי המשפט, אשר בבית המשפט העליון מארח זו השנה השלישית את תלמידי התיכון "יובל" בירושלים בפרויקט "ארגז כלים לאזרחות טובה". בחלל הפירמידה שבבית המשפט העליון תוצג השנה תערוכת צילומים של התלמידים בשיתוף עם הצלם אלכס ליבק. התערוכה עוסקת בנושא " רגע ברחוב".

במסגרת הצגת התערוכה נפגשו תלמידי תיכון "יובל" בירושלים עם כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס. במהלך המפגש אשר התקיים ביום 21 בינואר 2015 הציגו התלמידים לנשיא את הצילומים פרי שיתוף הפעולה עם הצלם אלכס ליבק.

התערוכה "רגע ברחוב" מוצגת לקהל הרחב בבית המשפט העליון בין התאריכים 15.1.2015- 30.1.2015.

"האם אי פעם הסתכלת על תמונה שלך, וראית זר ברקע? זה גורם לך לתהות לכמה אנשים זרים יש תמונה שלך?" (ויליאם ה. בראון)

אותם זרים, אלה הם האנשים הנלכדים בעדשות המצלמה והאיפון בצילומי רחוב, באירועים ציבוריים ובמפגשים אקראיים. האנשים הזרים הללו שאנו מצלמים, מופיעים באלבום התמונות, בשומרי המסך של המחשב והאיפון שלנו, והופכים לחלק מתיעוד חיינו. הם גם השותפים שלנו לכל התנהלות חברתית, לכל יצירה והקמה ולהיותנו חלק מהחברה האנושית והמקומית.

במסגרת התוכנית "ארגז כלים לאזרחות טובה" חברו תלמידי תיכון יובל לצלם אלכס ליבק,       לרגע ברחוב – ליום התבוננות וצילום של הרחוב הישראלי. בתוכנית הפותחת בפני התלמידים דיון שמהותו פיתוח תובנות והכוונה להתנהלות אזרחית וחברתית שומרת חוק – השימוש במצלמה ככלי שמלמד אנשים איך לראות ללא מצלמה – משמש למתבונן בסביבתו פיתוח שימת לב, תחושת שייכות, הבנה ובקורת חברתית, המהווים מקפצה לגיבוש עמדות ושיתוף פעולה חברתי.

התערוכה לרגע ברחוב, המוצגת בבית המשפט העליון, במקום של מילים, של טקסטים פרשניים, של איזונים ופסיקות כתובות המכריעות בעניינים שונים של החברה הישראלית, מציגה באופן ויזואלי נקודת מבט פרי תחושה חווייתית רגשית, על החברה.

לרגע ברחוב הוא לקט קטן של 12 צילומים, מתוך אוסף גדול של רגעי רחוב, שתיעד הצלם אלכס ליבק במצלמה. תולדה של שעות רבות של צפייה וציפייה לרגע הנכון שבו ינציח הצלם משהו מעניין במקום רגיל. רגעים יומיומיים – רגעים אופייניים והזויים של החברה הישראלית – ביטוי לחיים שכל כך מאפיינים אותנו ושאנו חולפים על פניהם בשגרת הימים מבלי משים עד שמציגים אותם בפנינו   בהקטנה – בצילום על קאפה.

עבודות הצילום של התלמידים המוצגות לצד עבודותיו של אלכס ליבק נוצרו בהשראתן, במפגש צילום משותף של אלכס והתלמידים, ומתוך התבוננות התלמידים ברחוב – בחברה הישראלית – אמנם, בשונה מניתוח פרשני, שכלתני של החוק, העין קולטת רגשות ולא מחשבות, אך ההתבוננות מאפשרת אף היא הבעת דעה מהמקום החווייתי והרגשי.

תגובתם של התלמידים למכלול צילומי הרחוב המופיעים בששת הכרזות הצבעוניות שבתערוכה, שילבה תובנות ורגשות. לדבריהם מן הכרזות עולים חיבורים – בין תרבויות, בין אנשים, בין מעמדות, בין עדות ומגזרים – "כיסויי ראש דתיים אל מול העממיות הפורצת והחובקת של השוק". תוך כך הם התייחסו לניגודים שבין שפע למחסור – "מגדלי מגורים מודרניים ודרי רחוב". הם ציינו את הביקורת והמחאה הבאה לידי ביטוי בכתובות ובצבעים, וגם את האהבה שעולה בציורי הגרפיטי לאנשים, לעיר, לארץ ולבעלי החיים.

תמונות: באדיבות מערכת בתי המשפט                                                                                                              


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה