הושק קטע הכביש הראשון של בגין דרום החדש



פרויקט הארכת כביש בגין דרום הינו הפרויקט התחבורה הגדול ביותר המבוצע בירושלים. הפרויקט התחבורתי של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה המאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים

שר התחבורה, ישראל כץ וראש-העיר ירושלים, ניר ברקת השיקו היום ( ד') את קטע הכביש הראשון של כביש בגין דרום החדש. באירוע החגיגי נכחו גם דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה המבצעת את הפרויקט, בכירי משרד התחבורה ועובדי חברת שפיר הנדסה שביצעה את העבודות בשטח הפרויקט.

הפרויקט מאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים, כולל כביש בעל 6 נתיבים, 4 מחלפים, 10 גשרים, 2 מנהרות (גולומב,  בית צפפה), בעלות כוללת של כ-1.25  מיליארד ₪.

המקטע הראשון של כביש בגין דרום החדש המחבר בין צומת גולומב לתחנת הרכבת במלחה הינו באורך של 1.4 קילומטר הכולל כביש בעל 6 נתיבים, 4 גשרים, מחלף חדש (מחלף גולומב) ומנהרה באורך של 130 מטרים.

בחלק הראשון של כביש בגין דרום הושקע כחצי מיליארד ₪ והעבודות בחלק זה של הכביש החדש נמשכו כשלוש שנים. 

פתיחתו של החלק הראשון בכביש החדש תביא לזרימת תנועה מצפון העיר לדרומה בשני הכיוונים ללא רמזורים, הפחתת עומסי התנועה, הגדלת נגישות לכלל השכונות הדרומיות, לקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים הכוללת את היכל הפיס ארנה ירושלים, אצטדיון טדי ומרכז הטניס, לקניון ירושלים ( מלחה ) וכן לבאים מכביש מספר 60 ובחזרה.

קטע זה של כביש בגין דרום כולל 45,350 מ"ק בטון, 70,000 טון אספלט, 3,900 טון פלדה , 17,000 מ"ר שטחי גינון ובהם 1,600 עצים ו-75,000שיחים. יצוין כי התאורה בחלק זה מורכבת מעמודי תאורה בגובה של 50 מ' המעניקים תאורה כלל מרחבית לאורך כל תוואי הכביש והמאפשרת נסיעה בטוחה גם בשעות הערב והלילה.

במסגרת פתיחת הכביש נחנכו גם 4 גשרים חדשים, בניהם גשר מחלף גולומב החדש, גשר טדי להולכי רגל המחבר בין קניון מלחה (ירושלים) לאצטדיון טדי וישמש את הבאים במעבר בין שני צידי כביש בגין דרום וכן גשר לרוכבי אופנים.

במהלך השקת הכביש, עודכנו שר התחבורה ישראל כץ וראש העיר ירושלים ניר ברקת כי פתיחתו של המקטע השני בפרויקט כביש בגין דרום - מחלף דב יוסף צפויה בחודש מרץ 2015, ופתיחת הרמפות בצומת רוזמרין צפויה ברבעון הראשון של שנת 2016.פרויקט כביש בגין דרום כולו צפוי להסתיים בחודש דצמבר 2016 והוא עתיד להתחבר לכביש המנהרות (כביש 60).

הפרויקט הנוכחי הינו המשכו של כביש בגין מרכז (שבוצע בשנות ה-90), עד שכונת גילה וכביש המנהרות.

כביש בגין מהווה ציר מרכזי בירושלים, המחבר את השכונות השונות של העיר. כיום הציר פתוח לתנועה בקטע שבין כביש 443 לקטע הדרומי בשכונת מלחה. הפרויקט הנוכחי משלים את הקטע הדרומי של הכביש - מאזור מלחה ועד לרחוב רוזמרין שבשכונת גילה.

שר התחבורה, ישראל כץ: "כביש בגין מהווה נדבך נוסף במהפכה התחבורתית שמקדם משרד התחבורה, בכל רחבי הארץ ובכללם גם במטרופולונים  הגדולים. מדובר במגה פרויקט נוסף שיתרום לפיתוח ירושלים כולה וישפר את זרימת התנועה בבירה. כמו כן הוא יאפשר להוציא את התנועה הבינעירונית מרחובות ירושלים, לכביש בגין ובכך גם לצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר של כלי הרכב, בשכונות המרכזיות של ירושלים".

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים : "פרויקט הארכת כביש בגין הוא אחד הפרויקטים הגדולים בתחום התחבורה המתבצעים כיום בעיר אשר יאפשר לחצות את ירושלים מקצה לקצה ללא רמזורים ובמהירות ובנוסף יביא להקלה משמעותית בתנועה בדרום העיר ויחבר אותו למרכז וצפון העיר. אנחנו עובדים יחד עם משרד התחבורה על שיפור ושדרוג מערך התחבורה בירושלים בהשקעה של מיליארדי שקלים בשנים הקרובות הכוללים קווי רכבת קלה חדשים, הארכת הקו הקיים, שדרוג הכניסה לעיר, ופיתוח תשתיות התחבורה בעיר".

דורון נויוירט מנכ"ל חברת מוריה: "מדובר בפרויקט תשתיות הכבישים הגדול ביותר המבוצע בירושלים בשנים האחרונות. הארכת כביש בגין דרום הינו נדבך מרכזי נוסף במהפכת פיתוח התשתיות, הכבישים והתעבורה שעוברת ירושלים בשנים האחרונות. הארכת כביש בגין דרום תשנה באופן מהותי את זרימת התנועה מצפון העיר לדרומה בשני הכיוונים ותגדיל את הנגישות לשכונות הדרומיות בעיר וכן לקריית הספורט הבינלאומית של ירושלים. למרות מורכבותו הגדולה של הפרויקט והקשיים הרבים שליוו את ביצועו, הצליחה חברת מוריה להביא את חלקו הראשון של כביש בגין החדש להשלמה תוך עמידה בלו"ז, בתקציב  ובאיכות הביצוע. היכולת של חברת מוריה לבצע "ניתוח לב פתוח" כדוגמת שדרוג ופיתוח תשתיות וכבישים בתוך אזורי אוכלוסייה צפופים כדוגמת כביש בגין, ובמקביל לאפשר אורך חיים תקין בתקופת ההקמה, מאפשרת לממשלה, לעירייה ובעיקר למקבלי ההחלטות יכולת להגדיל את ההשקעה בפיתוח ירושלים ומעניקה למוריה להמשיך ולבצע במקביל פרויקטים עירונים גדולים נוספים".

תמונות: ג'קי לוי וששון תירם


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה