נחנכה הכניסה לירושלים מכביש 9



נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שר התחבורה, מר ישראל כץ וראש העיר ירושלים, ניר ברקת חנכו היום, (א') את הכניסה לעיר ירושלים מכביש 9 על שמו של יצחק שמיר ז"ל, ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל

הטקס נערך בהשתתפות משפחת שמיר והשר יאיר שמיר בנו של יצחק שמיר ז"ל, שרים, יאיר שטרן, יו"ר עמותת לח"י ומכובדים נוספים. 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין:  "אהבת ירושלים , זרמה בדמו, הטעינה אותו,  והייתה  בשר  מבשרו. היום, ירושלים  מחזירה  חוב של  כבוד, לאיש שכה אהב אותה,  לאיש שנלחם למענה, לאיש שהתעקש על כבודה, ועמד כצור איתן על שלמותה  ואחדותה. קריאת  המחלף  על  שם יצחק שמיר,  מהווה אות של הכרת  טובה, מהעיר שחברה לה  יחדו,  לאחד  מאוהביה  הגדולים. יהי  זכרו של לוחם חרות ישראל,  יצחק שמיר, חרות בלבנו  ובלב העיר  שחברה לה יחדו,  מדור  לדור". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מאמין כמו שמיר שמול המירוץ של איראן להשגת נשק גרעיני ומול איומים אחרים, אנחנו נעזרים בנכס אסטרטגי ששמיר ייחס לו חשיבות רבה והנכס הזה הוא האחדות הפנימית בעם. הוא נהג לומר שהאחדות פירושה אחריות לאומית וכפי שאמר נשיאנו, הוא לא הבדיל בין אחריות אישית לאחריות לאומית, ולכן אני יכול לומר: קיבלנו לאחרונה הדגמה של אחריות לאומית, של חיילינו במבצע צוק איתן, קיבלנו גילויים של אחריות אישית עכשיו בהרי נפאל, בגבורה יוצאת דופן, כאן וכאן. בקיץ האחרון אנחנו שוב נוכחנו לדעת עד כמה חיונית האחדות להישגי ישראל ולחומה הבצורה שאנחנו מעמידים אל מול אויבינו".

ראש העיר ירושלים, ניק ברקת: "ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר היה אחד מטובי בניה של הארץ הזו, ואחד מגדולי אוהביה של ירושלים. היום, בקריאת הדרך המובילה לירושלים על שמו אנו זוכים לחלוק כבוד לזכרו ולמורשתו, ובתוך זאת אנו חולקים כבוד גם לירושלים עצמה. שמיר היה מנהיג הנטוע בנופיה האנושיים של הארץ הזו ואוהב את בירתה אהבה שלמה. אהבה שבשמה הוא שירת עשורים רבים בחפ"ק של מדינת ישראל, רשם פרקי מורשת רבים בספר גבורותיה והוסיף אבני יסוד חשובות לבניינה ולפיתוח בירתה. קריאת כביש 9 על שמו היא עבורי כראש העיר הצהרת מחויבות להמשך בניינה ופיתוחה של ירושלים".

יצחק שמיר ז"ל היה מראשי תנועת הלח"י, שירת ב"מוסד" לאחר הקמת המדינה והיה לראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל.

שמיר נולד בשנת 1915 בעיירה רוז'נוי שבפולין, ועלה לארץ בשנת 1935. עם עלייתו הצטרף לתנועת האצ"ל והמשיך בעקבות אברהם (יאיר) שטרן לתנועת הלח"י. בעקבות פעילותו נאסר על-ידי המשטרה הבריטית בשנת 1941 ונכלא במחנה המעצר בעכו, ממנו ברח לצורך חיזוק ושיקום הלח"י לאחר הירצחו של יאיר שטרן. בעקבות המשך פעילותו נעצר בשנית והוגלה לאריתריאה שבאפריקה, משם ברח לפריז ושב לארץ בשנת 1948, מספר ימים לאחר קום המדינה.

בשנת 1995 גויס שמיר ל"מוסד" הישראלי, על-ידי איסר הראל שם שירת למשך עשר שנים. בתום תקופת פעילותו בתחום הביטחון נכנס שמיר לחיים הפוליטיים ובשנת 1969 הצטרך לתנועת "חירות" בהנהגתו של מנחם בגין. בשנת 1973 נבחר שמיר לכהן כחבר כנסת מטעם "הליכוד". בשנת 1977 נבחר לתפקיד יו"ר הכנסת, ובתקופת כהונתו נערך הביקור ההיסטורי של נשיא מצרים אנוא'ר סאדאת.

בשנת 1980 הצטרף שמיר לממשלה כשר החוץ ובשנת 1983 נבחר לראשות ממשלת ישראל בעקבות התפטרותו של מנחם בגין. בשנת 1988 נבחר לכהונה שניה כראש ממשלת ישראל, בתקופה זו ניהל את מדיניות הממשלה בהלך מלחמת המפרץ ויזם את ועידת השלום במדריד. כמו כן שמיר פעל רבות למען העלאת יהודי אתיופיה ואף יזם את "מבצע שלמה". בשנת 1996 פרש שמיר מן החיים הפוליטיים.

יצחק שמיר ז"ל, היה נשוי לשולמית ז"ל ואב ליאיר ולגלעדה. לשמיר חמישה נכדים ושמונה נינים.

כביש 9 הוקם על ידי עיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה, במטרה להקל על עומס התחבורה בכניסה לעיר ירושלים ומהווה כביש כניסה ויציאה מהיר לשכונות צפון העיר. הכביש נפתח לתנועה בסוף שנת 2007  נסלל על-פי סטנדרטים ירוקים ובין היתר רובד באספלט מיוחד הבולע את רעש המכוניות, והביא להקלה משמעותית בתנועת עשרות אלפי כלי הרכבת הנכנסים ויוצאים מירושלים מידי יום. אורכו של הכביש כ 2 ק"מ ולאורכו שתי מנהרות של כ 400 מטר כל אחת. בנוסף לאורכו קיימים 5 גשרים כאשר 3 מהם מתחברים עם כביש 1 ארצי.

 

צילום: ג'קי לוי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה