לאחר 65 שנים: כביש 'שבע האחיות' בישוב מוצא עלית יורחב



כביש "שבע אחיות",(3985), במוצא עלית, בקטע מעוז ציון עד לפני היציאה לכביש מס' 1, יעבור בקרוב הרחבה ושיפוץ משמעותי בעלות של כ-9 מיליון שקלים

משרד התחבורה וחברת מע"צ אישרו לאחרונה, את תכנית הרחבת הכביש באורך 1.5 ק"מ הנמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית מטה יהודה, שהוגשה על ידי חברת 'אזורים' הבונה במקום את פרויקט המגורים 'ארזה מוצא', הכולל 218 יחידות דיור בשני מתחמי מגורים יוקרתיים, שיוקמו על שטח של 55 דונם, ויציעו לדיירי הפרויקט שכונה מאובזרת, המספקת להם מגוון שירותים כגון חדר כושר, בית כנסת, בריכת שחיה ועוד.

על פי עיקרי התוכנית, בקטע הכביש המתחיל בסמוך לכניסה לרחוב האלון ועד למתחם של ארזה מוצא, תבוצע הרחבה משמעותית בקטע של 200 מטרים, הכוללת בין היתר גם הגדלת קטע הכביש לתנועת כלי רכב עם נתיב לכל כיוון. כמו כן, יבוצעו גם עבודות לסלילת מדרכות ובניית קירות ואי תנועה, הצבת תחנות אוטובוס חדישות, עבודות גינון, פיתוח ועוד.

בתוכנית נכללים גם שיפורים גיאומטריים, תימרור וצביעה, לאורך יתר 1.5 הקילומטרים של הכביש ההיסטורי.

"כביש שבע האחיות הוא כביש היסטורי, ששימש לאורך הרבה מאד שנים כעורק התחבורה הראשי לירושלים ומאז 65 שנה לא שופץ", הסביר יו"ר ועד תושבי מוצא עלית, ראובן גרינבאום "אנו עומדים בפני תקופה חדשה, היישוב יכפיל עצמו בשנים הקרובות והכביש יהיה צר מלהכיל את התנועה של תושבי היישוב המורחב. השיפוץ וההרחבה של הכביש יאפשרו שימוש בטוח לציבור הולכי הרגל ביישוב, ויאפשרו גם הנאה מהנוף הייחודי והצמחייה הטבעית הנשקפת ממנו".
יו"ר הוועד, התייחס לבית ההבראה ההיסטורי הממוקם בלב מתחם 'ארזה מוצא', ואמר כי המקום המיועד לשימור, צופן בחובו הרבה סיפורים מתולדות המדינה ולא מעט רומנטיקה של גדולי היישוב
לדבריו, המבנה לשימור יותאם לשימוש הקהילה המתרחבת במוצא עלית
.
גרינבאום שיבח את שיתוף הפעולה עם 'אזורים' ואמר בין היתר כי החברה עושה מאמצים רבים לשיתוף פעולה עם ועד היישוב, לתיאום העבודות במתחם.  

לדברי גרינבאום, בהתנהלות בפיתוח הפרויקט והשילוב עם היישוב הקיים, אזורים מנסה לראות את עתיד לקוחותיה, ולכן רואה עצמה כשותפה לתוכניות היישוב. "זה צעד חיובי ולא מקובל בהתנהלות של חברת בניה וייזום" ציין יו"ר ועד הישוב.


ראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון בירך על המהלך המשותף של הרחבת הכביש ואמר: "המועצה, בשיתוף משרד התחבורה וחברת 'אזורים', מפתחת את כביש שבע האחיות
, תוך שמירה על החזות הייחודית ובליווי צמוד של מתכנן נוף. זאת, כחלק מהמחויבות שלנו לאיכות חייהם של דיירי הפרויקט ושל תושבי מטה יהודה"
.


מנהל אזור ירושלים בחברת אזורים, אלי ללוש: "אנו שמחים להיות שותפים בשיפוץ והרחבת הכביש יחד עם המועצה האזורית מטה יהודה וועד תושבי מוצא. השיפוץ נערך במסגרת בניית פרויקט 'ארזה מוצא' הנמצא בשלבי בנייה מתקדמים. השיפוץ שהיה נדרש בשנים האחרונות, יתרום גם לתושבי השכונה וגם לתושבי מוצא בכלל".


'בית ארזה' הממוקם בלב מתחם 'ארזה מוצא' ומיועד לשימור, הוקם בשנת 1923 ונודע בזכות אדריכלות מרשימה ויוצאת דופן. המקום שימש במשך שנים סמל לפינוק, מנוחה ונופש. הבניין הראשון והמרכזי במתחם, תוכנן על ‏ידי האדריכל יוסף ברלין בסגנון ניאו-קלאסי. במרכז שתי קומותיו של המבנה, מתעגלות מרפסות הנשענות על אכסדרת עמודים. וחזית הבניין הייחודית הצדיקה את הכינוי שדבק בו: "הבית הלבן", זאת בזכות הדמיון למשכן נשיאי ארצות הברית.

בשנת 1898 ביקר במקום, חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, ונטע במקום עץ ארז. בעקבות כך התפתחה במקום מסורת רבת שנים, ולפיה גם נשיאי ישראל לדורותיהם שתלו עצים בחלקה מיוחדת במתחם.

במסגרת שימור בית ארזה, יוקמו במקום מספר אולמות, בניהם אולם ארכיון היסטורי של מוצא עלית ובית ההבראה המקורי, ספריה רב תכליתית, אולמות לשימוש התושבים לחוגי ספורט וריקוד, בית קפה שיכלול גם גינת אירוח ועוד. המבנה לשימור יהיה לרווחת תושבים כולם, ובימים אלה שוקדים על תכנון השימושים השונים במקום. ייעוד הבניין ועיצובו העדכני הובלו בידי נציגי היישוב, נציגי המועצה האזורית מטה יהודה ונציגי חברת אזורים.

פרויקט 'ארזה מוצא' של חברת אזורים כולל 218 יחידות דיור בשני מתחמי מגורים יוקרתיים, שיוקמו על שטח של 55 דונם. בשלב הראשון הוצעו לשיווק 91 יחידות דיור, כאשר מתוכן כבר 40% נמכרו ובשלב השני ישווקו עוד 127 יחידות דיור. הדירות, הצופות לנוף הפסטורלי של עין כרם והסביבה, נמכרו במחיר התחלתי של 23 אלף ₪ למ"ר.

הפרויקט כולל בניינים בני 3 קומות, ובכל בניין 6 דירות בלבד, ומעלית פרטית המחברת בין קומות המגורים לחניון. בקומת הקרקע ייבנו שתי דירות גן עם מרתף פרטי.

בלב מתחמי המגורים, יוקם פארק מרהיב שישתרע על שטח של 30 דונם, וכמו כן לא תתאפשר תנועת כלי רכב מעל פני השטח. מערכת הכבישים והחנייה תנוהל מתחת לפני הקרקע.

 

תמונה: יח"צ

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה