בטיסה ישירה מטהרן לירושלים



התקופה הזו של תחילת הסתו היא מושלמת לטייל בנחל שורק אחד הנחלים היפים בארץ. שילוב של זרימה,יער עבות, עצי פרי הסטוריה בעלי חיים ועופות וגם - יחמורים שהם ממוצא פרסי

היחמור הפרסי נכחד בארץ  לפני בערך 100 שנה. במסגרת פרוייקט מיוחד של רשות הטבע והגנים הושבו היחמורים למדינת ישראל. גרעין הרביה הובא מאיראן והם הגיעו בטיסה האחרונה שיצאה מאיראן ערב המהפכה

בפרוייקט משותף של רשות הטבע וגן החיות התנכ"י הוקם גרעין רבייה ולאחר איקלום שוחררו היחמורים תחילה  בכרמל ובנחל כזיב בצפון ומאוחר יותר בנחל שורק ממערב לירושלים. כיום יש מאות יחמורים משוחררים בשני המקומות האלה. היחמור הוא ממש הבמבי שאתם מכירים מסרטי הילדים צבעם חום ועל צידי הגוף עיגולים אדומים. (ראה תמונות)

 

היחמור הינו יונק ושייך למשפחת האיילים גופו שרירי וחזק וגוון פרוותו נע בין חום או אדום לכתום כהה וזהו גם מקור שמו  בארמית " חמרא|" פירושו אדום. הוא מוזכר בספר דברים ובספר מלכים ברשימת בעלי החיים הכשרים.

מסלול הטיול שלנו הוא בשמורת נחל שורק  הגדולה ביותר בהרי ירושלים. בשמורה נוכל למצוא יחמורים, שועלים, תנים וציפורים רבות. הם כולם חיים לאורכו של הנחל בתוך הצמחייה הסבוכה והעבותה. .עונה זו של השנה היא עונה טובה לטייל לאורך הנחל  כי בחורף האזור מאוד בוצי.

לירושלמים עדיף לצאת מעין כרם בכביש 386 המוביל לנס הרים וצור הדסה, אחד הכבישים היפים בארץ . לאחר נסיעה קצרה נחלוף מצד ימין על פני מתקן טיהור השפכים  בנחל. ממתקן הטיהור יוצאים מים מטוהרים בזרימה חזקה מערבה  ואם נתעלם לרגע ממקור המים נוכל להרגיש שאנחנו מטיילים בהרי האלפים. כמה דקות נסיעה מהמתקן יש פניה ימינה  בשלט גדול  לשמורת נחל שורק ולתחנת הרכבת הטורקית של בר גיורא. נפנה ימינה מהכביש ומיד שמאלה בדרך עפר (טובה לכל כלי רכב) לאחר נסיעה איטית של כמה דקות  נגיע לחניון המסומן והמשולט של תחנת הרכבת. כאן כדאי ומומלץ לחנות ולטייל באפיק הנחל השוצף ולסייר בתחנה. התחנה הוקמה בסוף המאה ה-19 והיא סיפקה מים מנחל קטלב הסמוך לדודי הקיטור של הרכבת. השם המקורי של התחנה הוא דיר א- שייח. חבל רק שרכבת ישראל לא שיקמה את האתר עם כל האלמנטים ההיסטוריים שלו. רק הבניין ובנייני העזר נותרו במקום. מקום אידיאלי לטיול קצר, לפיקניק להסתלבטות.

מי שברשותו רכב ארבע על ארבע והוא נהג מיומן(רצוי מאוד כמה כלי רכב למקרה של תקלות (יכול להמשיך במורד הנחל עד למושב נחם. הדרך לא קלה אך עבירה. בקטעים מסויימים היא עוברת ממש בתוך סבך צפוף ויפה, נחלוף על פני חוות האיקלום של היחמורים (הם כבר לא בחווה) גם מצוקים, גם יער עבות. הנסיעה מאוד איטית. אך מתגמלת. היציאה לכביש 38 ליד מושב נחם.

והיחמורים – מכיוון שהם בעלי חיים חופשים אין ערובה שהם יופיעו. הם מאוד אוהבים סבך. היחמורים אינם פוחדים מבני אדם והם עשויים להישאר במקומם כאשר מתקרבים אליהם אם תצליחו הרווחתם 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה