הבלוג של אורית: לא רוצים ללמוד, רוצים להשתגע...




מה עושים כשהילד מודיע שהוא מפסיק ללמוד? יאמר נכון, מזל שיש חוק חינוך חובה המאלץ את הילד להמשיך את לימודיו על לסיום 12 שנים. אולם, להגיע לביה"ס אינו אומר ללמוד. הילד יכול להגיע, ולא ללמוד, ונגד זה אין שום חוק. השבוע פגשתי הורים שבנם בכיתה ז' מגיע לביה"ס אך אינו לומד. הוא אינו מבין את הצורך בשביל מה. עולמו מלא בספורט, ולא עוד...

"הייאוש כהורים כבר משתלט עלינו. הילד רק מחכה לשנייה שיסתיימו הלימודים כדי לרוץ למגרש. שם כל עולמו, והוא אינו מבין שיש לו גם חובות כתלמיד. ידוע לנו שיש לו קשיים לימודיים, אך עדיין הוא מחויב ללמוד, להתאמץ ולהגיש מטלות. הענשנו, רבנו, בכינו וכלום לא עזר..."

הורים אלו אינם לבד, ילדים רבים מאבדים עצמם בביה"ס, אינם מגלים עניין, לא מבינים בשביל מה צריך את כל הלימודים האלה, מרחפים בעולם אחר ורק מחכים לצלצול שיגאל אותם מייסוריהם. ואנו המבוגרים חסרי אונים כמעט כמוהם: שהרי אי אפשר לוותר, וגם אם היינו מוותרים אז מה עושים עכשיו? האם נתחיל מסגרת לימודים בבית? בתסכול שלנו אנו מטיחים בילד האשמות מהאשמות שונות החל מחוסר מוטיבציה, כלה בעצלות. והילד, שמבחינתו הסיוט הולך וגדל, אינו מוצא תקשורת בבית שרק מבקרים את התנהלותו.

כהורים עלינו להיות סוכני שידוך בין הילד למסגרת, למצוא את נקודות החיבור ביניהם, ולחזקם. כך למשל אם הילד מתחבר לשיעורי התיאטרון בביה"ס, הזכירו לו כמה הוא אוהב את המורה ואת השיעור, זוהי עשויה להיות נקודת אור לילד בתוך עולם ה"אנטי" שיצר. היזהרו מהתלהבות יתר, שלא יאבד עניין. במקום לדבר על מה היינו מצפים ממנו, דמיינו אותו כפי שהייתם רוצים לראותו, ודברו כאילו הוא כבר שם. קל מאוד להתקבע בסטיגמה של "לא יוצלח" כשמשמיעים לנו כמה אנחנו כאלה, לכן רצוי לתת תחושה של הצלחה ואליה ירצה לשאוף.

הזכירו לילד חוויות הצלחה מהעבר, כך יהיה על מה להישען.  חשבו ביחד עם ביה"ס באופן יצירתי כיצד ניתן לחבר את הילד ללמידה: ייצרו עבורו אתגרים, חברו בין תחביבים ללמידה. שלחו אותו לחקור נושאים דרך הרגליים: אפשרו לו למידה שלא רק דרך הספרים, זמנו לו למידה מאנשי מקצוע בתחומים שונים. אלו יעצימו את חווית הלמידה ויאפשרו התבוננות שונה על המרחב הלימודי.

נקודה נוספת: יתכן והילד רואה בחוסר הלמידה שלו דרך לפגוע בנו ההורים. הוא יודע שאי למידה שלו מפעילה אותנו והוא משתמש בזה כדי להכאיב לנו, או כדי לייצר תשומת לב (גם תשומת לב שלילית היא תשומת לב) ושוב, עלינו לשנות את סדרי העדיפות שלנו בקשר, מה חשוב? הקשר הבריא עם הילד או ההצלחה שלו בלימודים. ככל שנקדיש מקום ליחסים שלנו בקשר כך גם הלמידה תשתנה. חשוב להשמיע כי אנו מעריכים אותו ואת אישיותו, ללא קשר לציוניו ולימודיו. אין לחבר בין הדברים. לזכור להשמיע מילה טובה, לטבל את השפה שלנו במילים מחממות, כך שהילד יוכל להניח ראש על כתפינו כשיצטרך. 

הכותבת: אורית יוסף, מנחת הורות. לשאלות [email protected]  ובכל יום שלישי בתכנית "מי הבוס" ברדיו ירושלים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה