טיול אחד בשבוע עם שלום אורן



והפעם תל צובה ועין צובה

צילום: פלאש 90
תל ארכיאולוגי ומעיין נקבה

הגעה

יש להגיע לקיבוץ  צובה. המגיעים מכביש מספר אחת יפנו בגשר הראל לכיוון מעוז ציון עד שמגיעים לכיכר שממנה פונים  לקיבוץ צובה. המגיעים מתוך העיר יסעו דרך הדסה עין כרם עד לאותה כיכר  ולכיוון הקיבוץ. נכנסים לכיוון המלון  ולידו ממשיכים ע"פ השילוט  עד לתל צובה ושם מחנים את המכוניות. דרך עפר קצרה מטפסת אל התל ( אם יש בידכם מפת סימון שבילים של האזור מדובר בסימון כחול)

כללי

מתאים לכל עונות השנה ,למשפחות, לילדים . מסלול קל ( במצטבר שני ק"מ)

 
הסטוריה

ע"פ המקורות התל קיים כישוב יהודי  מימי כיבוש הארץ עד אחרי חורבן בית שני. מאוחר יותר בנו הצלבנים במאה ה-12 מצודה במקום וכינו אותה בלמונט שפרושו ההר היפה.מאוחר יותר נכבש המקום ע"י המוסלמים ששכנו בו עד למלחמת העצמאות .במלחמת העצמאות שימש הכפר (כמו הקסטל) בסיס לכוחות הערבים שניסו לחסום את הדרך שהובילה לירושלים.

במסגרת מבצע דני בחודש יולי 1948 נכבש המקום בקרבות קשים להבטיח ולפתוח את הציר לירושלים ..הסבר על הקרבות נמצא על שלטים באזור התל. קיבוץ צובה שהוקם אחרי הקרבות נקרא בתחילה משגב פלמ"ח והיום פלמ"ח צובה או בקיצור צובה.. לא לפספס בראש התל את המבנים ובורות המים וכמובן את התצפית לכיוון ירושלים.

סמוך לתל על הכביש יוביל אתכם שילוט לעצים עתיקים, מדובר בעצי זית ועצי אלון בני 800-1200 שנה. משם ברגל או ברכב מזרחה כמה מאות מטרים  לעין צובה..

עין צובה הוא מעיין שנובע  כל השנה, יש שם מבנה אבן ובריכה אליה זורמת הנביעה, הנקבה נבנתה בימי בית שני ממנה זרמו המים לתעלות ולשדות

הכניסה אל הנקבה כרוכה בתשלום ומומלץ להיכנס.אבל גם אם לא תיכנסו לנקבה, סביבת המעיין יפה ומתאימה למנוחה ולפיקניק וסביר מאוד שתפגשו כבר את ראשית פריחת הסתיו כמו סתווניות.


קרוב,קליל ושווה


שלום אורן. 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה